Novel KEKASIHKU GADIS SARAWAK kini berada di pasaran!!!

Saturday 12 April 2014

Aku & Dunia Penulisan


AKHIRNYA... mimpi menjadi nyata. Berkat usaha tanpa mengenal penat lelah dan kesabaran menanti, semuanya kini terasa berbaloi dan manis. Kalau semuanya berjalan lancar, penghujung APRIL ini, novel Kekasihku Gadis Sarawak akan berada di pasaran seluruh Sarawak. 

Semoga novel ini dapat mengisi ruang kosong penulis Iban yang menulis dalam Bahasa Melayu. Jangan lupakan untuk dapatkan novel yang sarat dengan kisah suka dan duka anak pedalaman mengejar cita-cita dan cinta, persepsi masyarakat dan stigma perbezaan pangkat dan darjat menjadi ukuran dalam sesebuah hubungan. Novel ini menyelitkan kritikan sosial tentang tanggapan perbezaan bangsa yang menjadi duri dalam sesebuah kebahagiaan.

BILA MULA MENULIS?

Minat menulis sudahpun bermula sejak saya di bangku sekolah lagi. Semasa menunggu keputusan SPM, saya sudah menyiapkan sebuah novel pendek bertulis tangan. Sayangnya, manuskrip tersebut hilang semasa keluarga kami berpindah ke rumah panjang yang baru.

Kekurangan pengetahuan tentang dunia penerbitan dan kurangnya pendedahan berkenaan saluran yang betul menyebabkan bakat menulis saya seakan terkubur untuk beberapa tahun. Tahun-tahun berikutnya, saya hanya menjadi pembaca hasil karya orang dengan membeli puluhan buah novel karya penulis tempatan.

Namun semarak keazaman untuk menulis mulai hidup kembali sejak tahun 2008. Pada tahun 2009, saya sudahpun berjaya menyiapkan novel Selembut Bayu Kundasang. Kemudian saya menyiapkan novel Takdir Cinta Kita. Malangnya kedua-dua novel ini hanya terperap dalam laptop sahaja. Saya tidak punyai keberanian untuk menghantarnya kepada mana-mana penerbit. Pada masa itu hanya ada dua syarikat penerbitan yang saya tahu dan itupun di Semenanjung. Sekali lagi impian untuk menjadi penulis seakan berkecai.
 
Cover sementara yang dikeluarkan oleh BMS
 
Ketika itu, saya mengetahui wujudnya sebuah syarikat penerbitan yang dimiliki oleh anak tempatan Sarawak, anak Iban. Namun syarikat penerbitan tersebut lebih memfokuskan kepada penerbitan majalah dan novel dalam Bahasa Iban. Walaupun anak jati Iban, tetapi saya lebih cenderung kepada penulisan dalam Bahasa Melayu. Nampaknya, laluan untuk menjadi penulis bukan senang.

Walau bagaimanapun, saya masih meneruskan minat untuk menulis. Saya menanam tekad dalam diri, saya akan terbitkan karya saya tak kira walau apapun halangannya. Kalau tidak ada penerbit yang sudi menerbitkannya, saya sendiri akan menerbitkan karya tersebut biarpun terpaksa menggunakan duit sendiri. Sehingga tahun 2013 saya sudah menyiapkan tiga buah novel iaitu Kekasihku Gadis Sarawak, Kekasihku Gadis Sarawak 2, Cintaku Mekar di Kampus Pra-U dan sebuah novel berbahasa Iban iaitu Sulu Ati [Kekasih Hati].

Waktu terus berlalu. Sehingga penghujung tahun 2013, saya sudah ada enam buah manuskrip novel. Betapa sayangnya hasil karya saya terperap kerana kurangnya pengetahuan tentang syarikat penerbitan dan tiadanya keberanian @ keyakinan dalam diri.


 
Tahun 2013 banyak memberi erti dalam 'kerjaya' penulisan saya. Segalanya bermula apabila rakan seperjuangan saya yang pernah sama-sama mengajar di SMKP berjaya mengeluarkan sebuah novel di bawah syarikat penerbitan BMS. Melalui beliaulah saya menjejak laman web BMS.

Walapun baru setahun jagung, BMS merupakan sebuah syarikat penerbitan yang aktif menerbitkan majalah, novel dan buku cerita rakyat / kanak-kanak.

 
KEKASIHKU GADIS SARAWAK
Berbekalkan harapan menggunung, [20/08/13] saya memberanikan diri menghantar novel terkini hasil karya saya iaitu I LOVE YOU SULU ATI. Sengaja saya gabungkan bahasa Inggeris dan bahasa Iban sebagai tajuk untuk nampak lebih unik. Hampir dua bulan berlalu, akhirnya berita gembira yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Syukur tidak terkira kerana impian kian menjadi nyata.

Pada 21/10/13, BMS mnegirimkan manusikrip novel yang sudah pihak mereka edit untuk saya semak kembali. Dalam masa yang sama, BMS mencadangkan kepada saya agar tajuk novel ditukar bagi tujuan pemasaran. BMS menyenaraikan tujuh judul novel untuk saya pilih;

Fragmen Kasih Niza, Sayangku Si Gadis Sarawak, Gelora Cinta Remaja, Kalau Hati Dah Sayang, Bezanya Kita, Mungkinkah Bersatu dan Andai Sudah Jodoh
Contoh cover yang direka sebelum judul novel ditukar

Fikir punya fikir, akhirnya Sayangku Si Gadis Sarawak saya pilih sebagai judul novel. Walau bagaimanapun, beberapa hari kemudian saya menukar sedikit tajuk tersebut kepada Kekasihku Gadis Sarawak. Cadangan tersebut diterima oleh BMS.

Sementara menunggu giliran untuk mencetak, pihak BMS sekali lagi meminta saya untuk memperkemaskan lagi novel tersebut. Peluang dan ruang tersebut saya gunakan sebaik mungkin. Terdapat beberapa rombakan telah dibuat antaranya ialah, watak utama Niza ditukar menjadi Ara. Nama Ara dipilih kerana ia merupakan sebuah nama yang biasa digunakan oleh ibu bapa dalam kalangan masyarakat Iban untuk memanggil anak gadis mereka.
 
Contoh cover yang saya buat

Rupa-rupanya, penantian untuk mencetak novel KGS dirasakan terlalu lama. Hati mulai tidak sabar namun mengenangkan BMS banyak komitmen dan bukan hanya menerbitkan KGS, saya cuba terus bersabar. Saya sudah terlalu lama menunggu peluang ini, takkan menunggu untuk sebulan dua sudah tak sanggup? Sementara menunggu lampu hijau dari BMS, saya menambahbaik novel KGS sama ada dari aspek plot, tema, watak dan gaya bahasa.

Masa yang ada juga saya gunakan untuk mencuba bakat membuat cover bagi KGS. Walaupun tidak ada asas dalam photoshop, saya cuba juga untuk menghasilkan beberapa buah cover. Sekurang-kurangnya menambahkan pengetahuan. Tergelak sendiri jadinya saya bila meneliti cover yang saya hasilkan. Nak tengok hasilnya yang seberapa? haha....



Lagi-lagi contoh cover yang saya buat....Haha lucu, maklumlah baru belajar photoshop
 

 

No comments:

Post a Comment