Novel KEKASIHKU GADIS SARAWAK kini berada di pasaran!!!

Sunday 13 April 2014

Rinduku Di Kampus Pra-U Bahagian 1

Hello... apa kata korang layan haha.....


Bahagian 1
            Kelas bubar saat loceng sekolah berdering nyaring. Pelajar bersurai keluar dari kelas masing-masing. Ada pelajar nakal yang keluar sebelum guru melangkah pergi. Tidak kurang ada yang berlalu tanpa mengucapkan terima kasih kepada guru yang sudah bersungguh menyampaikan isi pelajaran.
 
            Alvin lambat-lambat mengemas buku di atas mejanya sedangkan separuh daripada rakan sekelasnya sudah berlalu. Wajahnya resah semacam. Seakan ada sesuatu yang kurang beres di hati.

Wajah itu menjelma lagi di kotak mindanya. Wajah polos yang tergambar rasa takut dan malu. Entah, sudah berapa kali wajah itu singgah di fikirannya? Seribu kali mungkin.

            Dari tanda nama besar yang tergantung di dada, Alvin mengenali pemiliknya. Dira! Orangnya berbadan sederhana, berkulit cerah, berambut lurus panjang melepasi bahu. Begitu menarik perhatian Alvin.

            “Apa ni, langsung tak hormat abang-abang dan kakak-kakak senior! Tak pandai nak bagi salam,” jerkah Wilson kepada beberapa orang pelajar tingkatan 6 rendah yang berjalan melintas di depan mereka.

            Terkedu lima orang pelajar tersebut yang nampak terburu-buru langkahnya.

            “Maafkan kami abang senior. Kami nak cepat, kami kena berkumpul di dewan sekarang,” jelas salah seorang daripada lima pelajar wanita tersebut. Tanda nama besar yang diperbuat daripada kad manila tergantung dengan benang di leher masing-masing.

            Alvin sekadar diam memerhati. Dia tahu, Wilson sengaja menyakat budak-budak freshie tersebut. Wilson bukanlah kaki buli, dia pelajar yang baik dan peramah.

            “Aku tak peduli. Korang berlima mesti kena denda sebab tidak hormat kami sebagai pelajar senior,” tegas Wilson.

            “Tapi…”

            “Tidak ada tapi-tapi. Korang kena denda 20 kali ketuk ketampi, sekarang!” Wattson pura-pura berwajah garang. Alvin menahan gelak melihat riak tidak puas hati pelajar-pelajar perempuan tersebut.

            Perlahan-lahan kelima-limanya melangsaikan denda yang dikenakan. Berpeluh-peluh nampaknya menghabiskan ketuk ketampi 20 kali.

            Tiba-tiba mata Alvin tertancap ke wajah salah seorang daripada pelajar perempuan tersebut. Sedari tadi hanya tunduk membisu.

            “Saudari, hina sangatkan kami berdua ni sampai saudari langsung tidak memandang kami.” Alvin sengaja menduga.

            Menyedari dirinya menjadi sasaran, pelajar perempuan terbabit mengangkat muka. Wajahnya tampak takut-takut.

            “Maafkan saya,” hanya itu yang terpacul dari mulutnya.

            “Eh, boleh bercakap. Ingatkan bisu. Apa kata kalau saudari dodoikan saya dengan kawan saya ni dengan serangkap lagu,” sambung Alvin lagi.

            “Ha ah… lagipun dah lama tak ada orang sudi dodoikan kami berdua yang tampan bergaya ni,” Wilson menyampuk.

            Terkulat-kulat wajah pelajar perempuan terbabit. Rakan-rakannya yang empat orang lagi diam tidak berkutik. Mungkin takut akan menjadi sasaran seterusnya. Sedaya mungkin Wilson menahan tawanya.

            “Nyanyilah wahai tuan puteri,” sambung Wilson beterusan mengusik.
 
Bersambung


 

1 comment: